Παρασκευή 15 Μαρτίου 2013

Μονή Τοπλού: Χωρίς φάκελο το έργο ...


 

15/03/2013, 12:26
Τρεις μέρες τώρα έχει ξεσπάσει ένας πρωτοφανής σάλος, που φτάνει πλέον μέχρι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, γύρω από την "επένδυση" και τις διαδικασίες ένταξης και έγκρισής της μέσω fast-track στην περιοχή Κάβο Σίδερο και σε εκτάσεις της Μονής Τοπλού. Αφορμή, οι μεθοδεύσεις και η άρνηση παροχής δημόσιων εγγράφων από το υπουργείο Ανάπτυξης, που αφορούν στο σχεδιασμό της επένδυσης και τους επενδυτές, σε όσους κατοίκους έχουν προσφύγει στο ΣτΕ κατά της έγκρισης αυτής από τη Διυπουργική Επιτροπή 6 υπουργών! Σημειώνεται ότι τα έγγραφα αυτά οι κάτοικοι τα αιτούνται για την επιχειρηματολογία τους κατά της έγκρισης, η οποία εκδικάζεται στις 5 Απριλίου στο ΣτΕ και μέχρι τις 19 Μαρτίου θα πρέπει, έχοντας γνώση του υλικού αυτού, να καταθέσουν σχετικές προτάσεις στο Ανώτατο Δικαστήριο. Όμως, ενώ δόθηκε αρχικά εισαγγελική εντολή για την παροχή των εγγράφων και του φακέλου της επένδυσης, με προσφυγή όχι των "επενδυτών" αλλά του ίδιου του υπουργείου Ανάπτυξης για λογαριασμό των επενδυτών(!), νέα εισαγγελική εντολή απαγορεύει την πρόσβαση στο φάκελο ως απόρρητο (!) επιχειρηματικό δεδομένο των "επενδυτών", για μία περιοχή που δεν τους ανήκει και που πρώτιστα αφορά τους ίδιους τους κατοίκους και τους φορείς της περιοχής.



Ο Κρίτων Αρσένης

Αυτό ήταν που προκάλεσε και την παρέμβαση του Έλληνα ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ Κρ. Αρσένη που έφερε το θέμα με ερώτηση στο Ευρωκοινοβούλιο για παράβαση της Ευρωπαϊκής Χάρτας περί πρόσβασης των πολιτών σε δημόσια έγγραφα, εφόσον έχουν έννομο συμφέρον. Παράλληλα όμως, ο ευρωβουλευτής άφησε και αιχμές για οσμή σκανδάλου στην υπόθεση, αναφέροντας πως μέλος του Δ.Σ. της εταιρείας "Invest in Greece", που προωθεί τις επενδύσεις fast track, είναι ταυτόχρονα και νομικός σύμβουλος των εμφανιζόμενων ως "επενδυτών" στο Κάβο Σίδερο (!).



Η τοπική κοινωνία

Ακόμη μεγαλύτερη όμως είναι η έκπληξη από το γεγονός ότι 6 μήνες μετά την έγκριση της επένδυσης, το Σεπτέμβριο του 2012, από τη Διυπουργική Στρατηγικών Επενδύσεων και με ΦΕΚ της επένδυσης, οι πρώτοι που θα έπρεπε να έχουν "βγει στα κάγκελα" είναι όχι όσοι προσφεύγουν στο ΣτΕ κατά της έγκρισης της επένδυσης, αλλά οι φορείς και οι κάτοικοι που είναι αναφανδόν υπέρ της. Αυτό γιατί μετά από 22 χρόνια "περιπετειών" θα περίμενε κανείς οι "επενδυτές", αποστομώνοντας τους πάντες μαζί με τον κόσμο της Σητείας που τους στηρίζει, να παρουσίαζαν όλο το φάκελο του έργου για τον οποίο πήραν την έγκριση και μάλιστα μέσω fast track, τα εχέγγυα της επένδυσης και κυρίως τη φερεγγυότητά τους οικονομικά για την αξιοπιστία του όλου έργου. Στην κοινωνία, με τους φορείς που τους στηρίζουν με προσδοκίες για ανάπτυξη στην επαρχία τους, έχουν λόγους να κρατούν "απόρρητο το έργο".
Από την άλλη, οι υποστηρικτές της επένδυσης προσχωρούν στην άποψη "γουρούνι στο σακί", επένδυση να τη λένε και ας είναι ό,τι θέλει; Μέχρι σήμερα "κακήν-κακώς" μόνο ένα business plan έχουν παρουσιάσει και αυτό νεφελώδες, αν είναι και πού διαφορετικό από αυτό της αρχικής "φαραωνικής" επένδυσης, η οποία για λόγους ουσίας χωροταξικούς και περιβαλλοντικούς και όχι τυπικούς απορρίφθηκε από το ΣτΕ με την απόφαση 3920/2010.  



Η πρόσκληση

Πριν μία εβδομάδα, στις 9-3-2013, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Σητείας, υλοποιώντας απόφαση του Δ.Σ., με επιστολή του προς τους "επενδυτές", αφού τους γνωστοποίησε ότι η συντριπτική πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου στηρίζει την επένδυσή τους, τους κάλεσε θεωρώντας ότι «σε μια τέτοια επένδυση, βασική και θεμελιώδης προϋπόθεση είναι η αρμονική συνεργασία της επενδυτικής εταιρείας και της τοπικής κοινωνίας που εκπροσωπείται από το Δημοτικό Συμβούλιο, και προκειμένου να σταματήσει η παραφιλολογία και η ανησυχία που αναπτύσσεται καλόπιστα ή κακόπιστα για το επενδυτικό μέλλον της περιοχής, σας προσκαλούμε να παρευρεθείτε σε ειδική συνεδρίαση που προτίθεται να συγκαλέσει το Δημοτικό Συμβούλιο Σητείας το συντομότερο δυνατόν και σε ημερομηνία που θα καθορίσετε εσείς, ώστε να μας παρουσιάσετε το επενδυτικό σας σχέδιο και παράλληλα να οριοθετήσετε εκείνο το πλαίσιο συνεργασίας ανάμεσα στο Δήμο Σητείας και την εταιρεία σας, που θα οδηγήσει σε θετικά και επωφελή αποτελέσματα».
Μετά από 22 χρόνια, θα περίμενε κανείς οι "επενδυτές", όχι απλά να ανταποκριθούν άμεσα στο αίτημα ιδίως όσων τους στηρίζουν, αλλά να ανακοινώσουν ημερομηνία και παρουσίαση όλου του φακέλου για τον οποίο πήραν έγκριση ακόμη και αυθημερόν. Μέχρι σήμερα όμως δεν έχουν απαντήσει καν στον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Σητείας.  

……………………………….


ΑΠΑΝΤΗΣΗ-ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ
Και όμως, ακόμη δεν υπάρχει!

Η "Ν.Κ.", με αίσθημα ευθύνης προς τους αναγνώστες της, πιστεύοντας στην ανάγκη των επενδύσεων ιδίως για περιοχές με έλλειμμα ανάπτυξης όπως η Σητεία, θεωρώντας όμως πως οι επενδύσεις πρέπει να έχουν φερεγγυότητα, αξιοπιστία και κυρίως αποτελέσματα και όχι να δημιουργούν απλά φρούδες ελπίδες σε μία ταλαιπωρημένη περιοχή, από την οποία τελικά με καλές δημόσιες σχέσεις μόνο και "κοπανιστό αέρα" κάποιοι δεσμεύουν χιλιάδες στρέμματα για να τιτλοποιούν εγκρίσεις και συμφωνίες και να κερδίζουν σε χρηματιστηριακό "τζόγο" άκοπα, προχωρά σήμερα σε μία αποκάλυψη που φέρνει προ των ευθυνών τους πολιτικές ηγεσίες υπουργείων, θεσμικούς φορείς, "επενδυτές" και συντεταγμένα όργανα της Πολιτείας, αν υπάρχει διαφάνεια, συνταγματική επιταγή και κυρίως σοβαρότητα στη στρατηγική των επενδύσεων στη χώρα, που τέτοιες πρακτικές τη δυσφημούν, ειδικά τώρα που την έχουμε ανάγκη όσο ποτέ.
Εκτιμούμε δε πως, αν ο ίδιος ο πρωθυπουργός ενημερωθεί ευθέως και όχι με παραμορφωτικούς φακούς, η παρέμβασή του θα είναι άμεση προκειμένου να μη στιγματιστεί η ανάγκη σοβαρών επενδύσεων και διαδικασιών στη χώρα.



"Invest in Greece"

Το Σεπτέμβριο του 2012 η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων εγκρίνει την επένδυση στο Κάβο Σίδερο, ανεξήγητα για ποιο λόγο αν και fast track διαδικασία, αντί για δύο το πολύ εβδομάδες, η επένδυση δημοσιεύεται τελικά στο ΦΕΚ αριθμό 3294 στις 10/12/2012. Έστω και έτσι, θα περίμενε κανείς οι "επενδυτές" μετά από 22 χρόνια και με το φάκελο του έργου ανά χείρας και την καταβολή διαχειριστικής αμοιβής στο "Invest in Greece" στο ποσό των 184.500 ευρώ και εγγυητικής επιστολής από αναγνωρισμένης φερεγγυότητας τράπεζα, για τη φερεγγυότητά της ως επενδυτή, ύψους 1.338.500 ευρώ, όπως προβλέπει υποχρεωτικά η απόφαση έγκριση της Διυπουργικής και το ΦΕΚ, να σπεύσουν άμεσα. Αντί αυτού, περνούν και οι γιορτές, ξεκινάει και το 2013 αλλά κίνηση καμία πέρα από κάποιες ανακοινώσεις προς κατόχους μετοχών της στο εξωτερικό!



Υπενθύμιση

Αρχές Φεβρουαρίου του 2013 με αυτά τα ερωτήματα η εφημερίδα μας απευθύνεται στη "Invest in Greece", η οποία αρχικά μας ενημερώνει ότι μελετά το αίτημά μας. Στις 18-02-2013 επανερχόμαστε με υπενθύμιση του ερωτήματος, στο οποίο αναφέρουμε χαρακτηριστικά προς την υπεύθυνη Τύπου του φορέα, που είναι ιδιωτικού χαρακτήρα:
«Αγαπητή κ. Φραγκιουδάκη, την περασμένη εβδομάδα σας υπέβαλα το παρακάτω ερώτημα, αλλά απάντηση μέχρι στιγμής δεν έχω. Θα σας παρακαλούσα να το διαβιβάσετε και στον κύριο Συγγρό (ως διευθύνοντα σύμβουλο του φορέα) για μία άμεση έγγραφη απάντηση. Σας ευχαριστώ, με εκτίμηση Γιώργος Σαχίνης.
ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΣ:
ΠΡΟΣ "ΕΠΕΝΔΥΣΤΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Α.Ε."
Σχετικά με την απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων, με την οποία εντάχθηκε στις διαδικασίες στρατηγικών επενδύσεων του Νόμου 3894/2010 το επενδυτικό σχέδιο ΙΤΑΝΟΣ ΓΑΙΑ, που προωθεί η αλλοδαπή εταιρεία LOYALWARD LTD στην περιοχή Κάβο Σίδερο της Κρήτης, παρακαλούμε να μας πληροφορήσετε αν η εν λόγω εταιρεία έχει καταβάλει τη διαχειριστική αμοιβή προώθησης και αν έχει καταθέσει την εγγυητική επιστολή συμμετοχής, σύμφωνα με τις υποχρεώσεις που της επιβάλλει η πιο πάνω απόφαση».



Ο φάκελος

Αυθημερόν τότε η υπεύθυνη Τύπου του "Invest in Greece" μάς απαντάει εξ ονόματος της Διοίκησης του Οργανισμού αυτολεξεί:
«Αγαπητέ κ. Σαχίνη, σε συνεννόηση με τη Διοίκηση του Οργανισμού, θα θέλαμε να σας επισημάνουμε ότι το ουσιώδες στοιχείο του Άρθρου 15 του Ν. 3894/2010, στο οποίο αναφέρεστε, σε σχέση με τις υποχρεώσεις των εντασσομένων στη διαδικασία στρατηγικών επενδύσεων, είναι η κατάθεση "πλήρη φακέλου" δικαιολογητικών που απαιτούνται κατά το νόμο για την έγκριση και έκδοση των σχετικών αδειών. Τα στοιχεία που αναφέρετε στην επιστολή σας αποτελούν απαραίτητα συνοδευτικά έγγραφα του εν λόγω φακέλου.
Στο πλαίσιο αυτό, σας ενημερώνουμε ότι η "Επενδύστε στην Ελλάδα Α.Ε." βρίσκεται σε επαφή με τον κύριο του επενδυτικού σχεδίου ΙΤΑΝΟΣ ΓΑΙΑ για την ταχύτερη δυνατή συγκρότηση του φακέλου δικαιολογητικών, σύμφωνα με τις προβλέψεις του 3894/2010.
Καλή σας ημέρα, Ευαγγελία Φραγκιουδάκη,
διευθύντρια Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων».



Υπό συγκρότηση

Με απλό, σαφή και ξεκάθαρο τρόπο, ο Οργανισμός "Invest in Greece" μας ενημερώνει, λοιπόν, ότι προς το παρόν φάκελος, αμοιβές και εγγυητικές δεν υπάρχουν και είναι υπό συγκρότηση (!). Κατά τα άλλα όμως, οι "επενδυτές" πήραν έγκριση από 7 υπουργούς για μία επένδυση μέσω fast track, για την οποία δήλωναν έτοιμοι εδώ και 22 χρόνια και έξι μήνες μετά ακόμη συγκροτούν το φάκελο. Επιπλέον, 7 υπουργοί εγκρίνουν μία επένδυση για την οποία το πρώτο που θα έπρεπε να τους ενδιαφέρει θα ήταν η φερεγγυότητα του επενδυτή, ο πλήρης φάκελος του έργου και η αξιοπιστία της επένδυσης. Αλήθεια, πώς αποφάσισαν για αυτό 7 υπουργοί, με την επίδειξη μόνο ενός business plan από τον "επενδυτή",  κάποιες μακέτες και μία προφορική (!), όπως αποδεικνύεται, πλέον εισήγηση του αρμόδιου υφυπουργού Ανάπτυξης και όχι έγγραφη, όπως θα έπρεπε σε μία τόσο σοβαρή και σημαντική υπόθεση;



Απάντηση του υπουργείου Ανάπτυξης προκαλεί νέες αποκαλύψεις!

Μετά την προσφυγή του ευρωβουλευτή Κ. Αρσένη στο Ευρωκοινοβούλιο για την άρνηση του υπουργείου να δώσει στοιχεία για την επένδυση και το φάκελο σε κατοίκους της Σητείας που έχουν προσφύγει κατά της έγκρισης στο ΣτΕ - φάκελος που, όπως αποκαλύψαμε σήμερα, για την ώρα τελικά δεν υπάρχει - το υπουργείο αντέδρασε ακαριαία με ανακοίνωσή του, αφήνοντας αιχμές για συκοφαντίες από πλευράς του ευρωβουλευτή, αναφέροντας:
«Όσον αφορά την από 13 Μαρτίου 2013 ερώτηση του ευρωβουλευτή Κρίτωνα Αρσένη προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με θέμα "Σκιές διαπλοκής στο υπουργείο Ανάπτυξης" επισημαίνονται τα εξής: Πρώτον, η απόφαση περί ένταξης επενδυτικών προτάσεων στις διαδικασίες του Ν. 3894/10 αφορά αποκλειστικά το σχηματισμό γνώμης επί της "στρατηγικότητας" της επένδυσης και δεν εξετάζει ζητήματα τα οποία στη συνέχεια θα τύχουν εξέτασης ουσίας από τις αρμόδιες κατά νόμο για την αδειοδοτική διαδικασία υπηρεσίες της Διοίκησης, όπως π.χ. η περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Δεύτερον, τα ζητήματα αυτά κείνται σαφώς εκτός των αρμοδιοτήτων της ΔΕΣΕ, και θα κριθούν από τα αρμόδια αδειοδοτικά όργανα, τα οποία ουδείς υποκαθιστά, τηρουμένης κάθε συνταγματικής αρχής και κάθε έννοιας προασπίσεως του δημόσιου συμφέροντος.
Για το λόγο αυτό, άλλωστε, οι αναφερόμενες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης δεν είναι αρμόδιες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, ούτε επομένως για την παροχή πληροφοριών σχετικά με το περιβάλλον (όπως αυτές ορίζονται στη σύμβαση του Aarhus και στην οδηγία 2003/4) για τις περιπτώσεις των εντασσομένων στο Ν. 3894/2010 επενδυτικών σχεδίων».

Απόρρητο

«Τρίτον, σε κάθε περίπτωση, από τα επικαλούμενα από τον ευρωβουλευτή νομικά κείμενα προκύπτει σαφώς ότι το δικαίωμα στην περιβαλλοντική πληροφόρηση δεν υπερισχύει του εμπιστευτικού χαρακτήρα εμπορικών και βιομηχανικών πληροφοριών που προστατεύεται βάσει του νόμου, προκειμένου να προστατεύεται νόμιμο οικονομικό συμφέρον, ούτε βεβαίως του εμπιστευτικού χαρακτήρα των προσωπικών δεδομένων ή/και αρχείων που αφορούν φυσικό πρόσωπο όταν το εν λόγω πρόσωπο δεν έχει συναινέσει στη δημοσιοποίηση των πληροφοριών, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις κείμενες διατάξεις. Επιπρόσθετα, το δικαίωμα πρόσβασης σε διοικητικά έγγραφα δεν είναι απόλυτο, αλλά περιορίζεται, ιδίως, από την ανάγκη διαφύλαξης του επιχειρηματικού απορρήτου των στοιχείων επιχειρήσεων, προσδίδοντας, δε, έμφαση στο ότι το επιχειρηματικό απόρρητο τυγχάνει προστασίας και από το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε επίπεδο γενικής αρχής αυτού, όπως έχει αναγνωρίσει επανειλημμένα το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (βλ. αποφάσεις της 24ης Ιουνίου 1986).
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η Διοίκηση συμμορφώθηκε απόλυτα με τις σχετικές επιταγές της ελληνικής Δικαιοσύνης σχετικά με το αίτημα πρόσβασης και οι ενέργειες της βρίσκονται σε απόλυτη αρμονία με την κείμενη εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία».


«Σκιές»
«Τέταρτον, όσον αφορά τις απολύτως ανακριβείς αιτιάσεις περί "σκιών διαπλοκής" επισημαίνεται ότι, βάσει του υπ' αριθμ. 245/18-9-2012 Πρακτικού του Διοικητικού Συμβουλίου της "Επενδύστε στην Ελλάδα Α.Ε." προκύπτει σαφώς ότι το αναφερόμενο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου όχι μόνο δε συμμετείχε στη διαδικασία έγκρισης της εν λόγω εισήγησης, αλλά ούτε καν παρίστατο κατά τη συγκεκριμένη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου, δηλώνοντας ρητώς, μέσω του προέδρου του Δ.Σ. και δυνάμει σχετικής γραπτής εξουσιοδότησης, το κώλυμά του σε σχέση με τη συμμετοχή του στη λήψη της απόφασης, λόγω επαγγελματικής του σχέσης με την αιτούσα εταιρεία. Αστήρικτες και βεβιασμένες καταγγελίες και δη στα ευρωπαϊκά όργανα, όχι μόνο δε βοηθούν το επενδυτικό κλίμα - η βελτίωση του οποίου είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης - αλλά τραυματίζουν και το κύρος της χώρας».


Νέα αντίδραση από τον Κρίτωνα Αρσένη

Ο ευρωβουλευτής όμως, μετά την ανακοίνωση του ΥΠ.ΑΝ. επανήλθε στο θέμα με νέα δήλωση και νέες αποκαλυπτικές αιχμές χθες το απόγευμα αναφέροντας:
«Το υπουργείο Ανάπτυξης επιλέγει να προτάσσει το ιδιωτικό συμφέρον έναντι του δημοσίου. Επικαλείται προσχηματικά το βιομηχανικό απόρρητο προκειμένου να εμποδίσει την άσκηση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος των πολιτών να ελέγχουν τις αποφάσεις της διοίκησης στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Σε ποια ευνομούμενη χώρα και η αίτηση της εταιρείας και η εισήγηση της "Invest in Greece" και η εισήγηση του γενικού γραμματέα Στρατηγικών Επενδύσεων και η εισήγηση του υφυπουργού Ανάπτυξης για την τουριστική επένδυση θα χαρακτηρίζονταν βιομηχανικό απόρρητο; Είναι δυνατόν όλα αυτά τα έγγραφα να είναι εμπιστευτικά λόγω βιομηχανικού απορρήτου; Είναι δυνατόν η εισήγηση του υφυπουργού Ανάπτυξης σχετικά με την επένδυση να είναι απόρρητη;
Θα ήθελα να υπενθυμίσω στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου ότι μόνο σε κάποιες αφρικανικές χώρες οι επενδύσεις σχεδιάζονται, εγκρίνονται και πραγματοποιούνται εν κρυπτώ, μακριά από το δημοκρατικό έλεγχο των πολιτών. Η δημοκρατία βασίζεται στη διαφάνεια και στο δημοκρατικό έλεγχο της διοίκησης. Για αυτό, το ελληνικό Σύνταγμα και οι ευρωπαϊκοί κανόνες κατοχυρώνουν πλήρως το δικαίωμα δημόσιου ελέγχου των αποφάσεων της διοίκησης.
Προκαλεί τους πολίτες το γεγονός ότι το υπουργείο Ανάπτυξης επιβεβαιώνει και υιοθετεί ως ορθή πρακτική ότι μέλος του Δ.Σ. του "Invest in Greece", που έχει την ευθύνη της διοίκησης των υπηρεσιών που ετοιμάζουν τις εισηγήσεις για την τύχη των επενδυτικών σχεδίων, διατηρεί επαγγελματική σχέση με εταιρεία που είχε υποβάλει το επενδυτικό σχέδιο στο "Invest in Greece".
Αρκεί κατά το υπουργείο ότι το εν λόγω μέλος δεν παρέστη στη συγκεκριμένη συνεδρίαση του Δ.Σ. που αφορούσε την έγκριση της εισήγησης για τη συγκεκριμένη επένδυση».



Το καταστατικό

«Θα ήθελα να υπενθυμίσω», συνεχίζει, «στο υπουργείο το άρθρο 9 του καταστατικού του "Invest in Greece", σύμφωνα με το οποίο ευθύνη του Δ.Σ. είναι να διοικεί τον οργανισμό και κατά συνέπεια το Δ.Σ. διοικεί τις υπηρεσίες που ετοιμάζουν το χρονικό διάστημα πριν αυτές κατατεθούν για έγκριση στο Δ.Σ. τις εισηγήσεις για επενδυτικά σχέδια.
Κατά συνέπεια:
Καλώ την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης:
1. Να αποκαταστήσει άμεσα τη διαφάνεια και να δώσει άμεσα στους αιτούντες τα δημόσια έγγραφα που έχουν ζητηθεί στο πλαίσιο της δίκης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας,
2. να αποσύρει την επένδυση στην Τοπλού από το fast track και να προχωρήσει σε επανεξέταση του φακέλου της επένδυσης από μηδενική βάση».



Ευθύνες πολιτικής διαχείρισης

Μετά τη σημερινή αποκάλυψη της "Νέας Κρήτης", ότι φάκελος της επένδυσης 6 μήνες μετά την έγκρισή της και 22 χρόνια μετά την εμφάνιση των "επενδυτών" ακόμα δεν υπάρχει , αλλά και με τα όσα επιχειρεί το ΥΠ.ΑΝ. να απαντήσει, είναι προφανές ότι οι ευθύνες στους 7 υπουργούς που έδωσαν τόσο αβασάνιστα την έγκρισή τους - και το λέμε με καλοπροαίρετη διάθεση - είναι μεγάλες.
Ο Ν. 3894/2010, που αφορά τη διαδικασία fast track και έχει την ονομασία "Επιτάχυνση και ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ υλοποίησης στρατηγικών επενδύσεων", θέτει ως ένα από τα βασικά κριτήρια για το χαρακτηρισμό μιας επένδυσης ως στρατηγικής και την ένταξή της σ' αυτή τη διαδικασία, τη βιωσιμότητα της επένδυσης και τη φερεγγυότητα του επενδυτή. Η νομιμότητα της απόφασης εξαρτάται και από την ύπαρξη και ορθή αξιολόγηση των στοιχείων αυτών. Η φερεγγυότητα του επενδυτή στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ένας από τους λόγους που προβάλλουν οι πολίτες που προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας και έχουν κάθε δικαίωμα να λάβουν γνώση των στοιχείων που είχε υπόψη της η ΔΕΣΕ όταν αποφάσιζε την ένταξη, πολύ περισσότερο που και στο παρελθόν και τώρα υπάρχουν σωρεία στοιχείων που θέτουν υπό αμφισβήτηση το κριτήριο αυτό.
Το αν ένας επενδυτής είναι ή όχι φερέγγυος και αν η επένδυση που προτείνει είναι ή όχι βιώσιμη είναι στοιχεία που δεν μπορούν να αποκρύπτονται με το πρόσχημα της προστασίας δήθεν επιχειρηματικών απορρήτων ή προσωπικών δεδομένων.
Είναι στοιχείο χαρακτηριστικό της φερεγγυότητας και της αξιοπιστίας της συγκεκριμένης εταιρείας το ότι, παρόλο που έχουν παρέλθει έξι μήνες από την ένταξη της επένδυσης στο fast track, η εταιρεία δεν έχει καταθέσει την αμοιβή που προβλέπει ο νόμος για την προώθηση της διαδικασίας ούτε την εγγύηση που επίσης προβλέπεται στο νόμο για την καλή εκτέλεση της επένδυσης.



Ομιχλώδες τοπίο

Ως προς τη μορφή και τη βιωσιμότητα της "επένδυσης" αρκεί ν' αναφερθεί ότι ΟΥΔΕΙΣ μέχρι σήμερα γνωρίζει ποια μορφή θα έχει το προτεινόμενο "έργο", που χωροθετείται. Ακόμη και οι ενδιαφερόμενοι τοπικοί φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης διερωτώνται περί τίνος πρόκειται και καλούν την εταιρεία να έρθει να τους ενημερώσει!
Ο ίδιος νόμος για το fast track προβλέπει ότι η απόφαση για ένταξη μιας επένδυσης σ' αυτή τη διαδικασία στηρίζεται σε πλήρη φάκελο που πρέπει απαραίτητα να συνοδεύει την αίτηση του επενδυτή.
Σύμφωνα με την απόφαση της ΔΕΣΕ, που έχουν προσβάλλει οι πολίτες, η αίτηση της LOYALWARD LTD για ένταξη στη διαδικασία fast track έχει ημερομηνία 10/6/2011.
Ένα μήνα μετά την ημερομηνία εκείνη, στις 11/7/2011, η μητρική εταιρεία MINOAN GROUP ανακοίνωνε στην ιστοσελίδα του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου ότι είχε υποβάλει φάκελο στην "Invest in Greece" για ένταξη στο fast track. Την επόμενη μέρα ο διευθύνων σύμβουλος της "Invest in Greece" Άρης Συγγρός, με δήλωσή του στην "Ελευθεροτυπία", διέψευδε κατηγορηματικά τα της υποβολής φακέλου. Υπάρχει, έλεγε, μόνο μας απλή επιστολή της MINOAN GROUP (13-7-2011).
Πώς είναι, λοιπόν, δυνατόν η "Invest in Greece" να εισηγείται και η Διυπουργική Επιτροπή να εντάσσει στη διαδικασία fast track μια επένδυση με βάση μια αίτηση της οποίας την ύπαρξη διαψεύδει κατηγορηματικά ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλός της; Οι πολίτες που προσέφυγαν στο ΣτΕ ζήτησαν αντίγραφο της αίτησης της 10ης/6/2011. Γιατί είναι τόσο απόρρητη ώστε το υπουργείο να αρνείται να τη δώσει; Το περίεργο είναι ότι, ενώ η αίτηση έχει ημερομηνία 10-6-2011, ο αριθμός πρωτοκόλλου επενδυτικής πρότασης έχει ημερομηνία 30-3-2012, ενώ, πάντα σύμφωνα με την επίσημη απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής, η ίδια η εταιρεία ζήτησε στις 9-4-2012 να ανασταλεί η διαδικασία και την 1η-8-2012 ζήτησε να αρθεί η αναστολή, και η ΔΕΣΕ αποφάσισε την ένταξη στις 20-9-2012.
Μήπως οι ημερομηνίες αυτές έχουν σχέση με τις χρηματιστηριακές δραστηριότητες των "επενδυτών" στη Βρετανία; Εκεί υπάρχει σοβαρό πεδίο προς διερεύνηση.
Αν υποτεθεί ότι ο αναγκαίος φάκελος είχε συμπληρωθεί έστω και μεταγενέστερα, και αυτό διαψεύδεται από την ίδια την "Invest in Greece", η οποία δηλώνει εγγράφως, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα δικό μας, ότι η "Invest in Greece" βρίσκεται ακόμη και τώρα σε επαφή με την εταιρεία για τη συμπλήρωση του φακέλου της επένδυσης, σύμφωνα με το νόμο.



Σοβαρές αμφιβολίες για τη διαδικασία

Με βάση όλα αυτά τα στοιχεία και τις αντιφάσεις προκύπτουν σοβαρές αμφιβολίες που αφορούν στη διαφάνεια της όλης διαδικασίας, μια και η έννοια της διαφάνειας έχει μπει ακόμη και στον τίτλο του σχετικού νόμου. Ποια είναι εκείνα τα τόσο απόρρητα επιχειρηματικά στοιχεία που δεν μπορεί η διοίκηση να τα δώσει στους πολίτες για να στηρίξουν την προσφυγή τους στη Δικαιοσύνη της χώρας τους; Με βάση ποια στοιχεία φερεγγυότητας, αξιοπιστίας και βιωσιμότητας έκρινε η Διυπουργική Επιτροπή ως στρατηγική τη συγκεκριμένη επένδυση και την ενέταξε στη διαδικασία του fast track;
Αφού η διοίκηση είναι ούτως ή άλλως υποχρεωμένη να στείλει το φάκελο στο ΣτΕ, στα πλαίσια της διαδικασίας για εκδίκαση της προσφυγής, τι την εμποδίζει να δώσει τον ίδιο φάκελο και στους προσφεύγοντες πολίτες; Μήπως επειδή δεν υπάρχει φάκελος;
Ως κύριος του έργου φέρεται η αλλοδαπή εταιρεία LOYALWARD LTD, η οποία δεν έχει καμιά επίσημη παρουσία ή εγκατάσταση στην Ελλάδα, ούτε κεφάλαια ούτε γραφεία ούτε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα, εκτός από την εμπορία των μετοχών της μητρικής της εταιρείας MINOAN GROUP στη δευτερεύουσα αγορά υψηλού ρίσκου ΑΙΜ του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου. Η επένδυση φέρεται ότι θα εκτελεστεί σε έκταση 26 χιλιάδων στρεμμάτων ιδιοκτησίας του Εκκλησιαστικού Ιδρύματος "Παναγία Ακρωτηριανή". Ποια δικαιώματα, ιδιοκτησιακά ή άλλα, έχει ή ισχυρίζεται ότι έχει η εν λόγω εταιρεία πάνω στην έκταση αυτή έτσι ώστε να εμφανίζεται ως κύριος του έργου αυτή και όχι ο πραγματικός ιδιοκτήτης; Πώς και με ποιες νόμιμες διαδικασίες της παραχωρήθηκαν αυτά τα δικαιώματα και ποιος και πότε ενέκρινε την παραχώρησή τους;
Σημειώνεται ότι η προηγούμενη πρόταση, την οποία ακύρωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας το 2010, είχε γίνει στο όνομα του Ιδρύματος.
Ως προς την περιβαλλοντική διάσταση του θέματος, πρέπει να υπογραμμιστεί ότι η νομοθεσία περί fast track δεν είναι απλά διαδικαστική, αλλά με τη θέσπιση "τεκμηρίων" εγκρίσεως και διάφορες άλλες διατάξεις παρακάμπτει ή ακυρώνει θεμελιώδεις ασφαλιστικές δικλίδες που τίθενται από το Σύνταγμα και περιβαλλοντικούς νόμους για την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη του δημόσιου συμφέροντος.



Θέμα και στο Περιφερειακό Συμβούλιο

Όμως το θέμα πλέον έρχεται εκ νέου και στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης, μετά από ερώτηση προς τον περιφερειάρχη του συμβούλου της παράταξης "Μία Κρήτη" Αριστείδη Παπαδάκη, ο οποίος μεταξύ άλλων σημειώνει: «Το τελευταίο διάστημα η πολύκροτη υπόθεση του εγχειρήματος στο Τοπλού Κάβο Σίδερο έρχεται και πάλι στο προσκήνιο αναστατώνοντας την τοπική κοινωνία. Το αρχικό σχέδιο που ακυρώθηκε στο ΣτΕ για σοβαρούς περιβαλλοντικούς και χωροταξικούς λόγους (και όχι τυπικούς, όπως ισχυρίζεται ο αντιπεριφερειάρχης Λασιθίου) προέβλεπε 6 χωριά, 7.000 κλίνες και τρία γήπεδα γκολφ. Για το νεότερο σχέδιο ΙΤΑΝΟΣ ΓΑΙΑ, που προωθεί μέσω fast track η εταιρεία Minoan Group Plc (πρώην Loyalward ltd), γνωρίζουμε ελάχιστα, ότι αφορά 1.900 κλίνες και ένα γήπεδο γκολφ.
Δεδομένου ότι πρόκειται για έργο σε μια πολλαπλά προστατευόμενη περιοχή, ερωτάται ο κ. περιφερειάρχης Α. Γνωρίζετε αν το νέο εγχείρημα στηρίζεται σε νέα μελέτη που λαμβάνει υπόψη το σκεπτικό ακύρωσης του ΣτΕ ή απλώς αποτελεί μια φέτα του ίδιου φαραωνικού σχεδίου που προωθείται αυτούσιο και ψευδεπίγραφα χαρακτηρίζεται ήπιο;
Β. Έχετε άποψη για τη φερεγγυότητα της εταιρείας και των συνεργατών της, που συστήθηκε πριν 22 χρόνια, πριν φτιαχτεί το Ίδρυμα, για να εκμεταλλευτεί την έκταση των 26.000 στρεμμάτων, την πήρε όπως την πήρε και έκτοτε την παίζει με το αζημίωτο στη εναλλακτική αγορά υψηλού ρίσκου του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, χωρίς να έχει φτιάξει ποτέ πουθενά τίποτα; Οι φερόμενοι πρόσφατα ως έμπειροι συνεργάτες της εταιρείας, Candia Investment Corporation, ξέρετε αν πράγματι υπάρχουν και αν όντως έχουν εμπειρία;
Γ. Προτίθεστε να προωθήσετε τους φορείς διαχείρισης για τις περιοχές του Δικτύου Natura 2000 της Κρήτης ώστε να πάψουν αυτές να αντιμετωπίζονται ως προνομιούχα οικόπεδα για επενδύσεις, συχνά αντιφατικές, που ποτέ δεν εκτιμήθηκαν σοβαρά οι επιπτώσεις τους στο περιβάλλον, την κοινωνία και την οικονομία του νησιού;
Δ. Έχετε την πρόθεση να στηρίξετε την απόφαση για διεθνές συνέδριο που επικαιροποίησε πρόσφατα το ΤΕΕ ΤΑΚ, το οποίο φιλοδοξεί να αναδείξει μέσα από την παράθεση παραδειγμάτων τις εναλλακτικές δυνατότητες που έχει η περιοχή αλλά και κατ' επέκταση η Κρήτη, ώστε ως νησί με μοναδικό φυσικό και πολιτισμικό πλούτο να αναδείξει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα προς όφελος του τόπου και της κοινωνίας;».

http://www.neakriti.gr/?page=newsdetail&DocID=1018490&srv=266

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...