Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2011

Τόπος παραγωγῆς ὑψηλῆς ποιότητος ἀγροτικῶν προϊόντων

<b>Αλέξανδρος Γκουσιάρης:</b> Τομάτα στραγγιστή και βιολογικό μέλι στα ράφια των Harrods, Harvey Nichols και Selfridges
Ὅρίστε, τί μποροῦν νά κάνουν οἱ Ἕλληνες ὅταν θέλουν. Ὁ καλλίτερος τρόπος γιά νά δημιουργήσῃς μία ἐπιχείρησι εἶναι ὁ πρωτογενῆς τομέας τῆς παραγωγῆς καί διαθέσεως ἀγροτικῶν προϊόντων. Τή γῆ πού τήν ἐγκαταλείψαμε καί ‘κείνη μέ τήν σειρά της μᾶς «ἐκδικεῖται».
Αλέξανδρος Γκουσιάρης: Τομάτα στραγγιστή και βιολογικό μέλι στα ράφια των Harrods, Harvey Nichols και Selfridges
Προϊόντα μελιού και τομάτας κατευθείαν από…την Καρδίτσα έχουν την ευκαιρία να αγοράσουν οι επισκέπτες των καταστημάτων “ Harrods”, “ Harvey Nichols” και “ Selfridges” στο Λονδίνο.
Μέλι από άνθη, θυμάρι, κωνοφόρα και έλατα και τομάτα στραγγιστή σε ποικίλες παραλλαγές, είναι τα προϊόντα που δεσπόζουν στα ράφια των φημισμένων αγγλικών πολυκαταστημάτων, κεντρίζοντας το ενδιαφέρον αγοραστών από όλο τον κόσμο.
Πίσω από τα προϊόντα αυτά βρίσκεται ο παραγωγός από την Καρδίτσα, Αλέξανδρος Γκουσιάρης. Αν και απόφοιτος του Μαθηματικού Τμήματος του ΑΠΘ, ο Αλέξανδρος Γκουσιάρης αποφάσισε σε νεαρή ηλικία να ασχοληθεί με την παραγωγή μελιού, στην αρχή ερασιτεχνικά και αργότερα επαγγελματικά. Τα μυστικά του επαγγέλματος μετέφερε, άλλωστε, η οικογένειά του πάππου προς πάππου, καθώς οι πρόγονοί του εξέτρεφαν, στα τέλη του 19ου αιώνα, μελίσσια στην αυλή του σπιτιού τους, για την κάλυψη των ετήσιων οικογενειακών αναγκών σε μέλι.
Το 1996 ιδρύει εταιρεία παραγωγής και τυποποίησης μελιού, με έδρα το χωριό Ηλιάς Καρδίτσας. Την ίδια χρονιά η διάθεση του μελιού σε φιλανθρωπικό μπαζάρ του δίνει το “ εισιτήριο” για τις αγορές του εξωτερικού. Στην εκδήλωση, το μέλι δοκιμάζει τυχαία ο Παναγής Μανουηλίδης, ιδιοκτήτης της εταιρείας εμπορίας και διάθεσης ελληνικών προϊόντων στην Αγγλία “ Odysea”, ο οποίος του προτείνει επαγγελματική συνεργασία για εξαγωγή του μελιού στο εξωτερικό. Τα μικρά βαζάκια μελιού του Αλέξανδρου αρχίζουν να ταξιδεύουν και να βρίσκουν τη θέση τους στα ράφια των πιο πολυτελών καταστημάτων της Αγγλίας.
Το 1998 ο ίδιος άνθρωπος τον παροτρύνει να αρχίσει και τη συστηματική καλλιέργεια τομάτας, ενθουσιασμένος από τη δοκιμή της σπιτικής σάλτσας τομάτας, που ετοιμάζει ο Αλέξανδρος Γκουσιάρης. Έτσι, αρχίζει και την καλλιέργεια τομάτας, που στη συνέχεια παστεριώνεται με παραδοσιακό τρόπο. Στήνεται μια μικρή μονάδα τυποποίησης και συσκευασίας, όπου δουλεύουν οι γυναίκες του χωριού και σύντομα τα βάζα αυτά βρίσκονται στα “ Harrods”, τα “ Selfridges” και τα “ Harvey Nichols”. Το 2004 τα προϊόντα πιστοποιούνται ως βιολογικά.
“ Για εμάς είναι πολύ σημαντικός ο βιολογικός τρόπος παραγωγής, όχι μόνο όσον αφορά στην παραγωγή των προϊόντων, αλλά και σχετικά με τη διαχείριση της γης”, εξηγεί στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο Αλέξανδρος Γκουσιάρης. Έτσι, η παραγωγή της τομάτας γίνεται με τη χρήση εγγενών σπόρων παλιάς ποικιλίας, που καλλιεργείται ανελλιπώς από τις αρχές του 1900 στην ευρύτερη οικογένεια. “ Χρησιμοποιούμε ένα γενετικό υλικό που χάνεται. Οι παλιοί σπόροι δεν είναι μουσειακό αντικείμενο, αλλά ζωντανό υλικό”, προσθέτει ο ίδιος.
Σήμερα, το 90% της παραγωγής του Αλέξανδρου Γκουσιάρη διατίθεται στο εξωτερικό με την ετικέτα “ Odysea”, ενώ στην Ελλάδα η διάθεση γίνεται περιορισμένα σε καταστήματα, αλλά και πολυτελή ξενοδοχεία, με τις ετικέτες “ Μέλι, παραγωγή Γκουσιάρης” και “ Τομάτα Στραγγιστή”.
“ Δεν έχουμε ως στόχο μας τη διάθεση των προϊόντων μας μόνο στο εξωτερικό, απλά εκεί έχει βρει η παραγωγή μας διέξοδο, μέσα από τη συνεργασία μας με την εταιρεία που τα διαθέτει στο Λονδίνο”, υπογραμμίζει ο ίδιος.
Τα προϊόντα έχουν αποσπάσει πλήθος βραβείων στην Αγγλία, το Βέλγιο και την Ελλάδα. Επίσης, δειλά βήματα για την προώθησή τους γίνονται ήδη σε Αυστρία και Γερμανία.
Η επιτυχημένη πορεία των προϊόντων του Αλέξανδρου Γκουσιάρη, από ένα μικρό χωριό της Καρδίτσας μέχρι τις αγορές του εξωτερικού αποτελεί το θέμα του ντοκιμαντέρ της Μαριάννας Οικονόμου “ Οικολογικά Ημερολόγια- Μια μικρή μεγάλη ιδέα”, που προβάλλεται στο πλαίσιο του 13ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Στην ταινία καταγράφεται η επίσκεψη Άγγλων από πολυτελές κατάστημα του Λονδίνου, οι οποίοι έρχονται για να δοκιμάσουν το μέλι και τις σάλτσες ντομάτας, του Αλέξανδρου Γκουσιάρη.
Παράλληλα, το ντοκιμαντέρ παρακολουθεί και το Νίκο, ένα νέο αγρότη συμβατικής καλλιέργειας βαμβακιού, ο οποίος εκφράζει την ανησυχία ότι η αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων και ο τρόπος που λειτουργεί η αγορά με τα χρηματιστηριακά προϊόντα, αφήνει τους αγρότες του κάμπου χρεωμένους και χωρίς λύση στον ορίζοντα. Ο Νίκος αντιλαμβάνεται ότι για να βρεθεί λύση, πρέπει κατ’ αρχήν να αλλάξει η νοοτροπία των αγροτών και συζητάει με τον Αλέξανδρο την εκδοχή του βιολογικού βαμβακιού.
“ Ήθελα να εστιάσω το ενδιαφέρον μου στο θεσσαλικό κάμπο, όπου οι συμβατικές καλλιέργειες αντιμετωπίζουν προβλήματα και έχουν τελματώσει. Συνάντησα τυχαία τον Αλέξανδρο, ο οποίος μου κέντρισε το ενδιαφέρον γιατί είχε ανοιχτό μυαλό σε καινούριες ιδέες”, εξηγεί η σκηνοθέτρια, Μαριάννα Οικονόμου.
“ Μέσα από την ταινία θέλω να δείξω ότι η Ελλάδα μπορεί να μην γίνει ποτέ μεγαλοεξαγωγέας αγροτικών προϊόντων, αλλά θα μπορούσε να λειτουργήσει ως τόπος παραγωγής υψηλής ποιότητας βιολογικών προϊόντων. Ως η γκουρμέ μπουτίκ της Ευρώπης”, προσθέτει.
Η ταινία εντάσσεται στη σειρά ντοκιμαντέρ “ Οικολογικά ημερολόγια”, που θα προβληθεί από την ΕΤ1. Στο 13ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα παρουσιαστεί στις 18 και στις 20 Μαρτίου. (πηγή) 
Ἡ εἴδησις ἀπό τήν Ἑλένη


thesecretrealtruth

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...